Produkcja płyt winylowych – Informacje techniczne
Płyty winylowe lub gramofonowe wykonane są z granulatu polichlorku winylu. Kiedyś produkowano je z dużo mniej plastycznego materiału, dlatego współczesne nieco się różnią (są większe i lżejsze). Wyróżniamy 3 prędkości odtwarzania płyt winylowych – 33 1/3 RPM (RPM = routes per minute, czyli ilość obrotów talerza na minutę) , 45 obr./min., oraz 78 obr./min.- Prędkość 33 obr./min. dotyczy głownie płyt długogrających (LP), (EP), czasami singli.
- Prędkość 45 obr./min. jest zdominowana przez winyle7″, oraz single w formacie 12″.
- Prędkość 78 obr./min. jest dzisiaj praktycznie niespotykana, można rzec – jest to przeszłość.
![Vinyl records, Vinyls, Winyl, płyty winylowe, produkcja płyt winylowych, Stereo Style Vinyls, retro vinyl, retro winyl, Stereo Style retro winyl](http://stereostyle.pl/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/IMG-20240404-WA0015-1024x1024.jpg)
![Vinyl records, Vinyls, Winyl, płyty winylowe, produkcja płyt winylowych, Stereo Style Vinyls, retro vinyl, retro winyl, Stereo Style retro winyl](http://stereostyle.pl/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/adfghfjghfds-1024x1024.jpg)
Direct Metal Mastering (DMM) to nazwa procesu stosowanego przy produkcji analogowych płyt drobnorowkowych. Technika DMM została opracowana jako doskonalsza alternatywa dla tradycyjnego procesu przygotowania matryc służących do tłoczenia płyt winylowych.
W tradycyjnym procesie produkcji płyt winylowych pierwszym etapem jest nacinanie lakierowanego dysku (ang. lacquer disc), który służy do wykonania kolejnych metalowych kopii. Kolejne generacje nazywa się ojcem (negatyw), matką (pozytyw) i na końcu mamy już matryce (negatyw) używane bezpośrednio do tłoczenia płyt.
W technice Direct Metal Mastering cały proces jest skrócony. Odpowiednio przystosowana do tego celu głowica nacina rowek w płycie miedzianej. Ta miedziana płyta od razu spełnia rolę matki i służy do wytwarzania matryc produkcyjnych. Nacinanie w miedzi pozwala obniżyć szumy i zwiększyć dokładność odwzorowania informacji na wyższych częstotliwościach, a także zredukować wzajemne oddziaływanie sąsiadujących ze sobą rowków.
![Vinyl records, Vinyls, Winyl, płyty winylowe, produkcja płyt winylowych, Stereo Style Vinyls, retro winyl, retro winyl, Stereo Style winyl](http://stereostyle.pl/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/Zdjecie-WhatsApp-2024-04-29-o-13.05.12_175ee946-768x768.jpg)
![Vinyl records, Vinyls, Winyl, płyty winylowe, produkcja płyt winylowych, Stereo Style Vinyls, retro vinyl, retro winyl, Stereo Style retro winyl, stereostyle](http://stereostyle.pl/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/IMG-20240404-WA0014-768x768.jpg)
- LP – w dużym skrócie, po prostu album, albo płyta długogrająca. Niektóre wydania mogą się składać nawet z trzech lub czterech winyli.
- EP – potocznie zwana epką. Z reguły 3 lub 4 utwory, zwana też mini-albumem. Można to ująć w ten sposób – za duża by być singlem, za mała by być albumem.
- Singiel – zawiera jeden, a czasami dwa utwory. Z reguły promuje dłuższe wydawnictwo, czyli album (często w formacie płyty 7″).
- Maxi Singiel – singiel, ale w dłuższej, bardziej klubowej wersji. Zawiera utwory w wersji extended, czasami na max-singlu znajdziemy a capelle, remixy itp. W formacie płyty 12″.
- RE – reissue, czy repress. Oznacza to w skrócie, że dana płyta winylowa była wydana już wcześniej, a my mamy do czynienia z jej kolejnym wydaniem.
- LTD – czyli limited. Oznacza to, że nakład płyty był limitowany, i z reguły bardzo nieduży.
- PROMO – wersja promo, czyli nie przeznaczona do sprzedaży, tylko jak sama nazwa wskazuje, do promocji.
- ALBUM SAMPLER – wydawnictwo przedstawiające artystów z danego labelu, czyli okrojona (i zazwyczaj tańsza) wersja całego albumu.
- RED, GREEN itp. – jeśli płyta winylowa jest kolorowa, z reguł posiada dopisek z nazwą koloru lub jej skrótem.